Wyjazdy wakacyjne w pełni. Tylko, czy my, wybierając się w daleką podróż, odpowiednio się do niej przygotowujemy? Będziemy przecież jechać długo, przez obce miasta i drogi. Warto odpocząć przed podróżą, aby dowieźć swoich bliskich do celu. Badania wskazują, że jedną z częstszych przyczyn wypadków drogowych jest zmęczenie, a zmęczony kierowca jest równie niebezpieczny jak ten pijany. Zmęczenie daje o sobie znać wtedy, gdy:

  • przestajesz zauważać znaki drogowe
  • czujesz senność, a twoje powieki zaczynają same opadać
  • czujesz piasek pod powiekami
  • mrużysz i pocierasz oczy, twarz, szyję
  • wiercisz się w fotelu, nie mogąc znaleźć wygodnej pozycji
  • ziewasz i się przeciągasz
  • wolniej mówisz, myślisz
  • nie potrafisz przypomnieć sobie dopiero przejechanej drogi, mijanych miejscowości, tego, co przed chwilą słyszałeś w radio
  • jedziesz mniej płynnie, gwałtownie hamujesz, wykonujesz gwałtowne skręty kierownicą
  • z opóźnieniem reagujesz na znaki drogowe
  • za późno dostrzegasz światła stopu auta jadącego przed tobą
  • z opóźnieniem zmieniasz światła z długich na krótkie i odwrotnie
  • czujesz się rozkojarzony i zdekoncentrowany
  • stajesz się bardziej nerwowy i podenerwowany

Przyczynami zmęczenia kierowcy są najczęściej niedotlenienie, brak wypoczynku przed podróżą, długa i monotonna droga, na przykład autostrada, gdzie poruszasz się po prostej ze stałą  niemal prędkością. Inne przyczyny to jazda w nocy, zbyt ciepło i duszno w kabinie, nieprawidłowa pozycja ciała, powodująca zmęczenie. Umysł męczy się wówczas, gdy jest przez długi czas skoncentrowany, męczy się również przeciążony wzroku i słuch kierowcy. Wszystkie te czynniki prowadzą do utraty refleksu, podzielności uwagi. Pogarsza się koordynacja wzrokowo – ruchowa. Trudno ocenić prędkość nadjeżdżających pojazdów. Kierowca wolniej reaguje na zmiany sytuacji.

Przed planowaną podróżą przede wszystkim porządnie się wyśpij. Przygotuj bagaże wcześniej, nie zostawiając pakowania na ostatnią chwilę. Zaplanuj podróż tak, by uniknąć jazdy w nocy, kiedy organizm domaga się snu. Wyjedź wcześnie rano, tak, aby do wieczora zdążyć dojechać. Rób przerwy, na kawę, wodę, posiłek czy spacer. Dotleniaj organizm. Gdy poczujesz znużenie, obniż temperaturę w samochodzie, otwórz okno, stań i rozprostuj nogi. Jeśli jedzie z tobą drugi kierowca, wykorzystaj to i zmieniajcie się co jakiś czas. Jeśli czujesz zmęczenie i chce ci się spać, utnij sobie dziesięciominutową drzemkę, nie dłuższą niż piętnaście minut. Dlaczego? Unikniesz efektu rozespania, a taka drzemka pozwala na szybką regenerację organizmu. Odpoczywają oczy, uszy i umysł, a to one też najczęściej w czasie drogi płatają figle.

Pamiętaj. I tak jesteś już na urlopie, więc może zamiast gonić co sił w miejsce docelowe, warto tak zaplanować drogę, by po drodze coś zobaczyć? Nasz kraj to piękne miejsce, wiele jest miasteczek wartych uwagi, gdzie można przystanąć, pochodzić, pospacerować i odpocząć w trakcie podróży. Jadąc i walcząc ze zmęczeniem narażasz nie tylko siebie i swoich bliskich, ale też tych, którzy równocześnie z tobą trasą podróżują. Nie warto poświęcać życia, aby być u celu chwilę szybciej, o tym wiedzą kierowcy, którym przydarzyło się zasnąć za kierownicą, często już niedaleko celu, bo wtedy człowiek zaczyna się odprężać, bo jest już blisko…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *