Znaki informacyjne
.
W naszej ofercie znajdą Państwo wszystkie rodzaje znaków i tablic drogowych. Produkujemy znaki nowe jak rownież prowadzimy wynajem oznakowania tymczasowego.Kompleksowa dostawa znaków drogowych.Znaki drogowe wszystkich grup i wielkości.(Folia 3M)
Tarcze znaków tłoczone z pojedynczo zaginanymi krawędziami, podwójnie oraz z ramką. Zagieciem o szerokosci ok.14-16mm.Tarcze znaków wykonane sa z blachy ocynkowanej o grubości 1,5mm lub blachy aluminiowej o grubości 1,5 lub 2mm.
Folia odblaskowa I generacji:(Engineer Grade typ 1)Folia zawiera w strukturze warstwe odblaskowych mikrokulek szklanych.
Folia odblaskowa II generacji(High Intesity Grade typ 2)Folia zawiera w swej strukturze warstwę mikrokul szklanych silnie odbijających wiązkę światła na małej i średniej odległości.
Stosuje się pięć grup wielkości znaków:
Mini: na słupkach przeszkodowych i tablicach kierujących, na drogach w obszarze zabudowanym, gdy warunki drogowe nie pozwalają na zastosowanie znaków większych lub zastosowanie większych znaków pogorszyłoby warunki widoczności pieszych na przejściu dla pieszych, na wąskich uliczkach zabytkowych miast.
Małe: na drogach gminnych,
Średnie: na drogach powiatowych, na jedno jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich, na łącznicach autostrad i dróg ekspresowych.
Duże: na drogach ekspresowych, na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym, na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość jest większa niż 60 km/h.
Zastosowanie folii odblaskowych:
Folia I generacji : powiatowe i gminne, wojewódzkie,
Folia II generacji : drogi krajowe jednojezdniowe i dwujezdniowe, autostrady i drogi ekspresowe
Znaki A7, D6, D6a, D6b, B20, B2 – obowiązuje stosowanie folii II generacji na wszystkich drogach .
Wielkie: na autostradach.
Opis symboli znaków:
D-1 „droga z pierwszeństwem” stosuje się w celu oznaczenia początku drogi (trasy) w obszarze zabudowanym, na której kierujący ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach z innymi drogami aż do miejsca, w którym umieszczony jest znak D-2
D-2 „koniec drogi z pierwszeństwem” stosuje się w celu odwołania pierwszeństwa nadanego znakiem D-1.
D-3 „droga jednokierunkowa” stosuje się w celu wskazania wjazdu na jezdnię, po której ruch wszelkich pojazdów odbywa się tylko w jednym kierunku określonym na znaku.
D-4a „droga bez przejazdu” stosuje się w celu oznaczenia wjazdu na drogę, której przeciwległy koniec nie ma połączenia z inną drogą. Stosuje się go także na drodze, która ma połaczenia z innymi drogami, ale tworzą one układ zamknięty, a wyjazd z obszaru jest możliwy tylko w miejscu wjazdu.
D-4b „wjazd na drogę bez przejazdu” stosuje się w celu uprzedzenia, że droga znajdująca się za skrzyżowaniem jest drogą bez przejazdu.
D-4c ” wjazd na drogę bez przejazdu” stosuje się w celu uprzedzenia, że droga znajdująca się za skrzyżowaniem jest drogą bez przejazdu.
D-5 „pierwszeństwo na zwężonym odcinku drogi” stosuje się w celu poinformowania kierujących o pierwszeństwie wjazdu na zwężony odcinek drogi przed pojazdami jadącymi z przeciwnego kierunku.
D-6 „„przejście dla pieszych” stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych w poprzek drogi. Powierzchnię przejścia stanowi część drogi wyznaczona znakiem poziomym P-10.
D-6a „przejazd dla rowerzystów” stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi. Powierzchnię przejazdu stanowi część drogi wyznaczona znakiem poziomym P-11.
D-6b „przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów” stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych oraz miejsca przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi. Powierzchnię przejścia i przejazdu wyznacza się znakami poziomymi P-10 i P-11 umieszczonymi obok siebie.
D-7 „droga ekspresowa” stosuje się w celu oznaczenia początku lub kontynuacji drogi ekspresowej. Znaki D-7 umieszcza się: – na początku drogi ekspresowej, – na początkach łącznic wjazdowych lub na innych drogach dojazdowych do dróg ekspresowych.
D-8 „koniec drogi ekspresowej” stosuje się w celu oznaczenia końca drogi przeznaczonej tylko dla ruchu pojazdów samochodowych, oznaczonej przy wjazdach znakiem D-7.
D-9 „autostrada” stosuje się w celu oznaczenia początku lub kontynuacji autostrady. Znak D-9 umieszcza się: – na początku jezdni głównej autostrady, – na początkach łącznic wjazdowych.
D-10 „koniec autostrady” stosuje się w celu oznaczenia końca autostrady. Znak D-10 umieszcza się na końcu jezdni głównej autostrady i łącznicach wyjazdowych z autostrady.
D-11 „początek pasa ruchu dla autobusów” stosuje się w celu oznaczenia początku pasa przeznaczonego tylko dla autobusów (trolejbusów) komunikacji publicznej, znajdującego się po prawej stronie. Znak D-11 powinien mieć wymiary takie jak ustalono dla znaków dużych.
D-12 „pas ruchu dla autobusów” stosuje się w celu potwierdzenia występowania takiego pasa na całym odcinku między skrzyżowaniami. Znak D-12 powinien mieć wymiary takie, jak ustalono dla znaków dużych; stosuje się go, gdy długość odcinka pasa dla autobusów między skrzyżowaniami przekracza 400m oraz umieszcza obok jezdni w połowie tego odcinka.
D-13 „początek pasa ruchu powolnego”
D-13a „początek pasa ruchu” stosuje się w celu wskazania początku dodatkowego pasa ruchu na jezdni jednokierunkowej. Na znaku D-13a wskazuje się rzeczywistą liczbę pasów ruchu.
D-13b „początek pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej” stosuje się w celu wskazania początku dodatkowego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej. Znak D-13b umieszcza się w odległości do 50 m przed początkiem dodatkowego pasa ruchu.
D-14 „koniec pasa ruchu”
D-14a ” koniec lewego pasa ruchu” stosuję się celu oznaczenia końca lewego pasa ruchu na odcinku jezdni jednokierunkowej dwupasowej
D14b ” koniec wewnętrznego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej” stosuję się dla wskazania koñca dodatkowego pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej
D-15 „przystanek autobusowy” stosuje się w celu oznaczenia przystanku dla autobusów komunikacji publicznej. Znak D-15 oznacza ponadto miejsce zatrzymywania się innych niż autobusy pojazdów samochodowych, wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach i pojazdów przeznaczonych do przewozu dzieci do szkół i przedszkoli.
D-16 „przystanek trolejbusowy” stosuje się w celu oznaczenia przystanku dla trolejbusów. Wymiary oraz zasady stosowania i umieszczania znaków D-16 są analogiczne jak znaków D-15.
D-17 „przystanek tramwajowy” stosuje się w celu oznaczenia przystanku dla tramwajów. Wymiary i zasady stosowania oraz umieszczania znaku D-17 są takie same jak znaku D-15; jednak jeżeli przystanek jest wyposażony w wyodrębnioną z jezdni wysepkę dla pasażerów, to znak D-17 umieszcza się na tej wysepce, a nie przy krawędzi jezdni.
D-18 „ parking” stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do postoju pojazów (zespołów pojazdów), z wyjątkiem przyczep kempingowych. Jeżeli na parkingu dopuszczone jest pozostawienie na postoju przyczep kempingowych, pod znakiem D-18 umieszcza się tabliczkę T-23e. Jeżeli parking przeznaczony jest do postoju tylko określonego rodzaju pojazdów, w dolnej części znaku umieszcza się symbol pojazdu barwy białej zgodny z przedstawionymi na tabliczkach T-23 lub na znaku F-20.
D-18a „parking – miejsce zastrzeżone” oznacza miejsce przeznaczone na postój pojazdu uprawnionej osoby. Pod znakiem D-18a mogą być umieszczone tabliczki określające użytkowników lub rodzaj pojazdów, dla których parking jest przeznaczony, np. tylko dla zaopatrzenia, tylko dla karetek pogotowia itp., ewentualnie z podaniem w jakich godzinach wynikające stąd ograniczenia dotyczą innych uczestników ruchu.
D-18b ” parking zadaszony” stosuje się w celu wskazania parkingu, na którym miejsca przeznaczone do postoju pojazdów znajdują się w budynku lub pod wiatą. W dolnej części znaku D-18b lub na tabliczce pod znakiem można umieszczać symbole lub napisy analogicznie jak dla znaku D-18.
D-21 „szpital” stosuje się w celu oznaczenia bliskości szpitala. Znak ten oprócz charakteru informacyjnego zawiera także nakaz zachowania szczególnej ostrożności i niepowodowania nadmiernego hałasu.
D-21a „policja” stosuje się w celu wskazania siedziby jednostki policji. Znak umieszcza się w pobliżu siedziby. Znaki wskazujące kierunek do jednostki policji nie znajdującej się bezpośrednio przy drodze można umieszczać na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych.
D-22 „punkt opatrunkowy” stosuje się w zasadzie poza miastami w celu wskazania obiektu, w którym uczestnik ruchu może uzyskać pomoc medyczną.
D-23 „stacja paliwowa” stosuje się w celu oznaczenia stacji paliw, na której prowadzona jest sprzedaż paliw do pojazdów samochodowych, w tym benzyny bezołowiowej.
D-23a „stacja paliwowa z gazem do napędu pojazdów” stosuje się w celu wskazania stacji nie prowadzącej sprzedaży paliw do napędu pojazdów innych niż gaz.
D-24 „telefon” stosuje się poza miastami w celu oznaczenia obiektu z ogólnodostępnym aparatem telefonicznym.
D -25 „poczta” stosuje się poza miastami w celu oznaczenia znajdujących się w pobliżu placówek pocztowych.
D-26 „stacja obsługi technicznej” stosuje się w celu oznaczenia zlokalizowanych, przede wszystkim przy drogach pozamiejskich, zakładów usługowych prowadzących naprawy pojazdów samochodowych.
D-26a „wulkanizacja” stosuje się w celu wskazania zakładu wulkanizacyjnego. Znak umieszcza się przy wjeździe do zakładu. Znaki wskazujące kierunek do zakładu wulkanizacyjnego zlokalizowanego w odległości do 500 m od drogi można umieszczać na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych.
D-26b „myjnia” stosuje się w celu wskazania myjni samochodowej. Zasady stosowania znaku D-26b są analogiczne do znaku D-26a.
D-26c ” toaleta publiczna” umieszcza sie przy zlokalizowanych przy drodze ogólnodostępnych toaletach.
D-26d „natrysk” stosuje się w celu wskazania ogólnodostępnych natrysków zlokalizowanych w obiektach przy drogach.
D-27 ” bufet lub kawiarnia” stosuje się poza miastami w celu oznaczenia obiektu, w którym uczestnicy ruchu mogą skorzystać z szybkich usług gastronomicznych w ograniczonym zakresie.
D-28 „restauracja” stosuje się w celu wskazania lokali przygotowanych do obsługi gastronomicznej uczestników ruchu w zakresie większym niż lokale oznaczone znakiem D-27
D-29 „hotel (motel)” stosuje się w celu wskazania, w zasadzie poza miastami, obiektów oeświadczących usługi w zakresie wynajmu pokoi lub łóżek na krótki okres czasu
D-30 „obozowisko (kemping)” stosuje siê w celu wskazania miejsca umożliwiającego uczestnikom ruchu rozbicie namiotu, ustawienie samochodu i przyczepy kempingowej. Znakiem tym należy oznaczać takie miejsca, które są wyposażone w niezbędne urządzenia sanitarne, określone odrębnymi przepisami.
D-31 „obozowisko (kemping) wyposażone w podłączenia elektryczne dla przyczep” stosuje się w celu oznaczenia kempingów, które posiadają podłączenia elektryczne dla przyczep kempingowych.
D-32 „pole biwakowe” stosuje się w celu wskazania lokalizacji miejsc umożliwiających rozbicie namiotu lub ustawienie przyczepy kempingowej, wyposażonych jedynie w nieutwardzony plac postojowy i proste urządzenia, takie jak: stoły, daszki (wiaty) i ustęp.
D-33 „schronisko młdzieżowe” stosuje się w celu wskazania obiektów tego typu określonych odrębnymi przepisami przez Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych lub inną organizację
D-34 „punkt informacji turystycznej” stosuje się w celu wskazania uczestnikom ruchu obiektów, w których zorganizowana jest informacja turystyczna zapewniona przez personel. Znaków tych nie należy stosować do oznaczenia punktów z informacją wizualną (mapy, plakaty, schematy, wykazy adresów itp.), umieszczoną np. na parkingach przydrożnych.
D-34a „informacja radiowa o ruchu drogowym” stosuje się w celu poinformowania jadących o możliwoośi uzyskania przez radio informacji dotyczących warunków ruchu, w szczególności jego płynności, przejezdności dróg oraz warunków atmosferycznych.
D-37 „tunel” stosuje się w celu poinformowania kierujących o wjeździe do tunelu. Znak D-37 umieszcza się w odległ
D-35 „przejście podziemne dla pieszych” stosuje się w celu wskazania pieszym miejsca, w którym mogą przedostać się na przeciwną stronę drogi, przechodząc pod jezdnią.
D-35a „schody rychome w dół”
D36 przejście nadziemne dla pieszych” stosuje się w celu wskazania pieszym miejsca, w którym mogą przedostać się na przeciwną stronę drogi przechodząc nad jezdnią. Ze względu na to, że przejścia nadziemne (kładki) i wejścia na nie są z reguły dobrze widoczne, stosowanie tego znaku powinno być ograniczone.
D-36a „schody rychome w góre”